dinsdag 17 januari 2012

Op hol geslagen schaap 17/01/2012

Kleine Burgemeester, Iceland Gull

Gister zijn Amy en ik weer eens richting Zeeland gegaan. De weersvoorspellingen zagen er goed uit, veel zon en weinig wind. Een prachtige winterdag.
Rond half 10 kwamen we aan bij de haven van Stellendam. De Kleine Burgemeester (Iceland Gull) liet zich in eerste instantie niet zien, maar na een paar minuten kwam hij dan toch aangevlogen. De vogel zag er een stuk ontspannender uit dan twee weken geleden, toen hij nog werd achtervolgd door tientallen fotografen.


Kleine Burgemeester, Iceland Gull

Na een half uurtje genoten te hebben van deze mooie meeuw reden we richting de Brouwersdam. De Noordzee was in tegenstelling tot een paar dagen geleden bijna spiegelglad.  In het haventje zwommen een paar Futen, Kuifduiker en twee Rotganzen. En aan het kantje zaten een aantal Scholeksters en een Zilverplevier. Een stukje verderop wilde ik net een foto maken van een tweetal andere Zilverplevieren, toen ik plotseling vanuit mijn ooghoek een derde winter Kleine Burgemeester voorbij zag schieten. De vogel vloog hard richting het strand van Ouddorp en had daar wat mot met een adulte Zilvermeeuw. Inmiddels hadden de twee Zilverplevieren plaats gemaakt voor drie Bonte Strandlopers en een Paarse Strandloper.
Bij de spuisluis was het stilletjes, op een paar meeuwen na. Door de telescoop zag ik nog 73 Middelste Zaagbekken, 46 Brilduikers en een aantal Kuifduikers en Roodkeelduikers.

Kleine Burgemeester, Iceland Gull
Aalscholver, Great Cormorant

Hierna reden we richting de Oosterscheldekering. Daar zit al een paar weken een eerste winter Grote Burgemeester (Glaucous Gull) en soms word er ook een eerste winter Kleine Burgemeester gezien. De Kleine kon ik jammer genoeg niet vinden, maar de Grote zat voorin een groepje meeuwen. De vogel leek iets met zijn poot te hebben, want hij hinkte meer als dat hij liep.
Naar de volgende stop was het niet ver rijden, want dat was aan de andere kant van de sluis. Toen we aan kwamen, zat er al één Kuifaalscholver (European Shaq) op een gele boei. Niet veel later kwam er, al vissend een tweede naar de boei gezwommen.


Grote Burgemeester, Glaucous Gull

We besloten de dag af te sluiten rond de Plompetoren op een jagende Velduil. Maar onderweg daarheen hadden we ook nog kans op een Zwarte Rotgans (Black Brant) en een Kraanvogel (Common Crane). Op de Suikerduik stonden ongeveer 250-300 Rotganzen verdeeld onder 3 groepjes. Ik parkeerde de auto naast een groepje en het checken kon beginnen. Nadat ik bijna alle ganzen had gecheckt, kwam er vanaf de andere kant van het weiland een op hol geslagen schaap aangerend. Waarschijnlijk wilde hij het sappige gras niet delen met de ganzen. Maar het gevolg was dat er 90% van de ganzen het luchtruim koos. Eerst kwamen er wat lelijke woorden uit mijn mond, maar de ganzen keerden om en kwamen allemaal op nog geen 30 meter van de auto grazen. Dus snel werd het schaap nu de hemel ingeprezen, vooral toen ik de gans al snel voorin de groep zag staan.


Zwarte Rotgans, Black Brant

Nog geen 200 meter verderop langs de dijk stond de Kraanvogel in een plasje. Binnen vijf minuten vloog de vogel op, om een stukje verderop in een ander plasje te gaan staan, om daar dan te drinken. Aangezien we aan het eind van de weg een paar auto's zagen staan, reden we daarheen. Al snel bleek dit te gaan om het massatoerisme waar ik voor gewaarschuwd was. Op hol geslagen fotografen proberen de uilen zo op te focken, zodat ze er een mooi plaatje aan over kunnen houden. Het was zelfs zo erg dat er 15+ auto's om de uil heen stonden. Ik wilde hier niet aan meedoen, maar toch een foto hebben. Daarom heb ik de auto een stukje verder op de dijk geparkeerd en heb ik schuilend achter een auto een paar foto's gemaakt om vervolgens bij de Plompetoren te kijken. Hier was het echter nóg drukker dan langs de dijk met fotografen/vogelaars. Hier vingen we wel een glimp op van twee jagende Velduilen, Ruigpootbuizerd (Rough-legged Buzzard), Blauwe Kiekendief en Kleine Zilverreiger, maar lieten dit toeristische gebied weer snel achter ons.

Kraanvogel, Common Crane


Velduil, Short-eared Owl

We sloten deze zeer geslaagde dag dan maar af langs de Brouwersdam, waar verschilldende grote groepen Zwarte Zee-eenden zich klaar maakten voor de nacht. Tussen alle Zee-eenden zaten ook twee Grote Zee-eenden. Op een stukje droog gevallen land lagen 16 Zeehonden te genieten van het ondergaande zonnetje. En wij, ja wij sloten achter in de file aan, niet bij de Velduilen, maar op de A15, A4, A13 en A4.

1 opmerking:

Fred Klootwijk zei

Hoi Max,

Wat een geweldige mooie platen Max
Het is echt indrukwekkend.
Die open bek van die Burgemeester is heel mooi. Moet je op waarneming zetten de open bek van de Grote Burgemeester heeft daar wel 30 waarderingen...deze is net zo mooi.
Een IJsduiker missen is niet zo erg als je dit op een dag kunt zien...

groet

Fred Klootwijk

Ik hou je op de hoogte ivm de IJsduiker.