maandag 9 januari 2012

Grote Jager 09/01/2011

Vandaag heb ik een groot stuk over het strand gewandeld in de hoop op een leuke waarneming. Toen ik het strand opliep wemelde het er van de meeuwen. De Zilvermeeuwen, Stormmeeuwen en Kokmeeuwen waren duidelijk in de meerderheid. Gevolgd door Drieteenmeeuwen, Grote Mantelmeeuwen en een enkele Dwergmeeuw. Na ongeveer een kwartier lopen, kwamen er twee Sneeuwgorzen laag over het strand voorbij gevlogen. Niet veel later gevolgd door een fraaie Rosse Franjepoot (Red Phalarope) die door de branding vloog. Ter hoogte van meijendel hing er opeens een juveniele Ruigpootbuizerd (Rough-legged Buzzard) boven de duinen.

Drieteenmeeuw, Black-legged Kittiwake

Op de terugweg werd ik erop gewezen dat er een Grote Jager op het strand zou zitten. 10 Minuten later zag ik verderop inderdaad een Grote Jager op een strand staan. Hij liep als een echte strandjutter tussen het aangespoelde lekkers. Wat me opviel is dat hij de zeesterren links liet liggen, waar de Zilvermeeuwen ze achter elkaar weg werkten. De zee liet de vogel bepaald niet met rust, aangezien het vloed werd. De vogel wilde lekker zitten, maar elke keer als er weer een golf kwam sprong hij klapperend met zijn vleugels op. Om vervolgens weer te gaan zitten in afwachting van de volgende golf.




Grote Jager, Great Skua

Geen opmerkingen: