donderdag 1 december 2011

Knallen op Savoy 30/11/2011

Als ik gister net even na half 9 het terrein van Savoy op loop staan Rene van Rossum, Frank van Duivenvoorden en Ben Wielstra al te tellen. Toen ik door me scoop heen keek, had ik geen idee waar ik kijken moest. Het leek wel alsof er een blik zeevogels was opengetrokken. Overal was wat te zien! Hele slierten Alk/Zeekoeten, Futen, Roodkeelduikers en Drieteenmeeuwen trokken massaal naar het zuiden. Ook overal op zee dreven Duikers en Alk/Zeekoeten. Voor de totale trektelling zie hier.


Tussen al dit geweld door telde ik ook drie Middelste Jagers, Grote Jager, Kleine Jager en een Rosse Franjepoot (Red Phalarope). Rond half 10 nam de trek snel af, maar maakte het er niet minder leuk op.
In een groepje meeuwen dat voor Savoy op het strand stond vond Rene een mogelijke Geelpootmeeuw. Alleen de poten waren niet fel geel, maar strogeel. Net op het moment dat ik naar beneden wilde lopen om een paar foto's te maken, vond Frank nog een adulte Pontische Meeuw in de groep. Toen de mogelijke Geelpootmeeuw even later opvloog om aan de andere kant van de groep te gaan zitten, viel op dat de vleugelpunten toch veel wit toonden. Misschien een hybride Geelpootmeeuw X Zilvermeeuw? Als iemand het weet, zijn reacties meer dan welkom.


Pontische Meeuw, Caspian Gull


Geelpootmeeuw X Zilvermeeuw?, Yellow-legged Gull X Herring Gull?

Op de terugweg reed ik nog even langs Poelgeest voor de Buidelmezen. Hier aangekomen bleek ik niet de enige. Er liepen aardig wat vogelaars die allemaal op de Buidelmezen waren afgekomen. Maar al snel werd duidelijk dat de vogels vandaag niet meer gezien waren. Een Roerdomp die twee keer overvloog maakte dit allemaal weer goed, aangezien ik die in dit gebied nog niet had gezien.

Geen opmerkingen: