vrijdag 9 december 2011

Kleine Burgemeester 09/12/2011

De weersvoorspellingen zagen er goed uit voor vandaag, westerstorm. Zo voegde ik mij vanochtend om half 9 bij Frank van Duivenvoorden. Maar al snel bleek dat er niet veel gebeurde boven zee. Zelfs de meeste Drieteenmeeuwen vlogen boven het strand. Dit zorgde ervoor dat de telescoop weer snel in de tas verdween en mijn camera tevoorschijn kwam. Samen met Rene van Rossum ging ik het strand op om meeuwen te fotograferen. Het waren vooral de Drieteenmeeuwen die ons soms rakelings voorbij schoten. Naarmate de wind toenam verschenen er steeds meer Dwergmeeuwtjes in de buitenwatering. In de middag telde ik er hier minstens 11. In een groepje van zo'n 30 Drieteenstrandlopers zaten nog 2 Bonte Strandlopers en boven de buitenwatering hing nog even een Slechtvalk, die vloog later weg richting de binnenwatering.

Grote Mantelmeeuw, Greater Black-backed Gull

juv. Drieteenmeeuw, Black-legged Kittiwake

Drieteenstrandloper, Sanderling

Rene en ik waren nog geen 5 minuten terug op de telpost of er werd 'Burgemeester' geroepen. In de branding vloog tussen de Kokmeeuwen een adulte Burgemeester richting zuid. In eerste instantie dachten we aan een Grote Burgemeester, maar de foto's duidden op een Kleine Burgemeester (Iceland Gull). Dit maakt de waarneming natuurlijk weer iets leuker. Niet veel later was het weer opletten geblazen, toen er een Middelste Jager over het strand aan kwam vliegen.


Middelste Jager, Pomarine Skua

Na dit alles ben ik nog even langs de buitenwatering gelopen om de Dwergmeeuwtjes te fotograferen.


juv. Dwergmeeuw, Little Gull



Dwergmeeuw, Little Gull

Geen opmerkingen: